Resor
Ibland uppstår problem när du köper en resa eller boende på till exempel ett hotell. Vad händer om flyget ställs in, hotellet inte motsvarar beskrivningen eller tåget blir försenad? Här vägleder vi dig kring vad som gäller vid olika typer av resor och hur du reklamerar fel eller kräver ersättning.
Tåg
- Försenat eller inställt tåg
- Skadat eller förlorat bagage på tågresan
- Ångra, avboka eller omboka tågbiljett
- Tilläggsavgift om du saknar giltig tågbiljett
Båt
- Inställd eller försenad båt eller färja
- Skador på bagage eller fordon
- Ångra eller avboka båtbiljett
- Båtbolag i konkurs
Kollektivtrafik
Vad som gäller vid förseningar eller inställda resor i kollektivtrafiken, till exempel resor med tunnelbana, spårvagn och stadsbuss.
Taxi – inte överens om priset
Läs om vad som gäller när du och taxichauffören är oense om priset för resan.
Att tänka på inför en resa
Få våra bästa tips om vad du ska tänka på när du ska boka en resa.